« بلبلان را همه کشتند به فتوای فقیه حالیا، وقت نواخوانی زاغ و زغن است »
ا. م. شیری ا. م. شیری

بگزارش تلویزیون خبری «یورو نیوز»، روز یکشنبه، اول ماه نوامبر سال ٢۰۰٩، در مرکز شهر پریشتین مرکز استان کوزوو، طی مراسم باشکوهی، از مجسمه برنزی سه متری بیل کلینتون، رئیس جمهور دموکرات سابق ایالات متحده آمریکا با حضور دهها هزار نفر از آلبانی تباران و خود وی، پرده برداری شد. فراموش نکنیم که برگزاری چنین مراسم باشکوه و بر پا داشتن مجمسه پرهزینه کلینتون، پاسداشتی است بر کشتار ٢٢٨ هزار نفر از مردم یوگسلاوی، بمباران ۷٢ روزه و از میان بردن تمام زیر ساختهای این کشور بوسیله بمب افکنهای آمریکا و ناتو و تجزیه کامل آن، محاکمه میهن پرستان و مدافعان استقلال و تمامیت ارضی یوگسلاوی در دادگاه فرمایشی لاهه و قتل سه تن از آنها در زندان، بویژه میلوشویچ، یک هفته قبل از حضور همین کلینتون برای ادای توضیحات در دادگاه لاهه. بسیار گمان که در آینده نیز، شاهد پرده برداری از مجمسه های دیگر او و دیگر  قهرمانان دموکراسی معاصر در گورستانهای جمعی مقتولین دخالتها و تجاوزات استعماری، در مقابل سفارت چین در بلگراد و روی پل راه آهن رود دانوب که در سال ۱٩٩٨ هنگام عبور قطار مسافری از روی آن، هدف بمب افکنهای آمریکائی قرار گرفتند، خواهیم بود.

ناگفته نماند که چنین مراسم با شکوهی همه ساله در بسیاری از جمهوریهای سابقا متحد اتحاد شوروی، بویژه در سه جمهوری حوزه دریای بالتیک، اوکرائین، گرجستان و کشورهای شرق اروپا، بنام روز  استقلال و نیل به  دموکراسیبرگزار می شود و چنین مراسمی در جمهورهای حوزه دریای بالتیک، اوکرائین، گرجستان(این جمهوری اینک به آزمایشگاه و تولید سلاحهای میکروبی آمریکا و ناتو تبدیل شده است)، معمولا همراه با انهدام مجسمه ها، یادواره ها و آرامگاههای سربازان و پارتیزانها جنگ ضد فاشیستی در میان هلهله و شادی مردم برگزار می شود. دولت روسیه، بزرگترین و قدرتمندترین ترین کشوری که، در سالهای آغازین آخرین دهه قرن گذشته به  استقلال و  دموکراسی دست یافت، اقدامات مشابه زیادی برای بزرگداشت قهرمانانی از جنس بیل کلیتون انجام داده است. از جمله این اقدامات، می توان اختصاص ٤۰۰ هزار دلار برای تهیه فیلم زندگی کلچاک، یکی از فرماندهان گاردهای سفید که با برافروختن آتش جنگ داخلی، هفت سال اتحاد شوروی را به خاک و خون کشید و همچنین تخصیص ۱٦۰ هزار دلار بر ساخت و نصب مجمسه وی در مرکز شهر اومسک در سال ٢۰۰٦ از سوی این دولت را شاهد آورد.

بهر صورت، نمی دانم چه تعداد آدم، چنین روند حوادث را بمفهوم ترقی و رشد شعور، آگاهی اجتماعی، دموکراسی و حقوق بشر در سایه سلطه نظام سرمایه داری در جهان ارزیابی می کـند، اما، نمی توان انتظار نداشت که اگر جریان حوادث در چنین سمتی ادامه یابد، هیچ بعید هم نیست که فردا- پس فردا، شاهد پرده برداری از مجمسه هیتلر و موسولینی در اکثر شهرهای اتحاد شوروی شهید، از جمله در لنینگراد، استالینگراد، برست، کـی یف، تفلیس،... و مجمسه های ترومن در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی، دیگر رئیس جمهوران آمریکا در شهرهای شبه جزیره کره، ویتنام، کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا، ایران(مخصوصا بخاطر کودتای ٢٨ مرداد سال ۱٣٣٢ مجمسه های امپراطوران ژاپن، در شهرهای چین، مجسمه های جناب جرج بوش، سران نظامی ناتو و ماکتهای بمبهای آمریکائی در شهرهای، افغانستان و در میدان مقابل زندانهای باگرام، ابوغریب، گوانتانامو و زندانهای مخفی آمریکا(البته، حسن این کار، این خواهد بود که زندانهای مخفی آمریکا، علنی خواهند شد)،تندیس طلائی آیت الله خمینی، در گلزار خاوران، سران گذشته و حال اسرائیل، در قتلگاههای صبرا، شتیلا، غزه و دیگر کشتارگاههای مردم فلسطین و بالاخره، مجسمه جناب باراک حسین اوباما و ماکت هواپیماهای بی سرنشین آمریکا در شهرهای پاکستان آشوب زده نباشیم.

نصب مجسمه کلینتون در کوزوو و بطور کلی، اوضاع امروزی جهان:

- هشداری است به آنها که، حملات و جنگهای استعماری آمریکا و ناتو به کشورهای مختلف را با تئوری  جنگ برعلیه تروریسم توجیه و تعریف می کنند. این کار، توهین بسیار بزرگی است به افکار و ایده های استقلال طلبی، آزادیخواهی و مبارزان آزادی ملی!

- هشداری است به آنهائی که، اشکال نهان و آشکار استعمار کهنه و نوین در جمهوری های سابقا متحد شوروی، اروپای شرقی و دیگر مناطق جهان را کتمان و انکار می کنند!

- ضربه بیدار کننده ای است به آنهائی که، تحت تأثیر شعارهای دموکراسی و حقوق بشر امپریالیستی، در شرایط وجود یک میلیارد انسان گرسنه در جهان و در شرایطی که ایالات متحده آمریکا و ناتو در سه قاره از پنج قاره جهان درگیر جنگ استعماری اند، جوامع سرمایه داری، بویژه، جوامع آمریکا و اروپا را جوامع مدنی تعریف می کنند!

- تجمع دهها هزار نفری مردم کوزوو (بگزارش صوتی و تصویری کانال تلویزیونی یورونیوز) در مراسم پرده برداری از مجسمه کلینتون در پریشتین، خط بطلان پر رنگی است به تئوری های آن دسته از سیاسیون که، هر تجمع انسانی را بدون توجه به مواضع و منافع طبقاتی رهبری کنندگان آن، مردمی ارزیابی می کنند و مشارکت در آن را الزامی می شمارند!

- ضربه کشنده ای است به آنهائی که بمناسبت تخریب سیستم جهانی سوسیالیستی و تغییر نقشه سیاسی جهان جام باده بلند کردند و برای توجیه آن، سند و دلیل تراشیدند!

- صورت خشن اتحادیه اروپا و همه آنهائی است که، کمونیسم و فاشیسم را همسان و برابر یکدیگر قرار می دهند. این اقدام، خوارداشت تمام دستاوردها و ارزشهای انسانی است!

- زنگ خطر پر صدائی است به آنهائی که، کلمات و اصطلاحاتی مثل؛ طبقات، تضادها و مبارزه طبقاتی، پرولتاریا و انقلاب، استثمار، استعمار و امپریالیسم، نوکری، جاسوسی و دست نشاندگی را از گفتمان سیاسی حذف کرده اند!

- خبر تکاندهنده ای است که، مدعیان جنگ برای دموکراسی و حقوق بشر امپریالیستی در عراق، یوگسلاوی، افغانستان، کلمبیا، سومالی، فلسطین و دیگر نقاط جهان را شرمنده می کند!

- و بالاخره، خبر پرده برداری از مجسمه کلینتون در کوزوو، قبل از چیز، هشدار قرمز و زنگ بیدارباشی است برای همه بشریت که، به زندگی در شرایط سلطه نظم امپریالیستی بر جهان، تن در می دهند!

اما، صرفنظر از آنچه که در این باره گفته شد و می توان اضافه کرد، بنظرم، همان یک بیت فوق (عنوان همین مطلب. متاسفانه نام سراینده آن، بخاطرم نیامد) و بیت زیر از زنده یاد میرزاده عشقی (با یک تغییر لزوما انطباقی)، کامل ترین و صریح ترین پاسخ به طراحان و مجریان نصب مجسمه بیل کلینتون در مرکز کوزوو، به برگزار کنندگان مراسم رونمائی از این مجسمه و شرکت کنندگان آن است:

پدر ملت ”آلبان“ اگر این بی پدر است

بر چنین ملت و روح پدرش باید ...!

۱٣ آبان ۱٣٨٨


November 5th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی